پایگاه خبری و معرفی مکانهای تاریخی جرقویه علیا

ساخت وبلاگ

برگزاری مسابقات والیبال جام اباصالح المهدی (عج)

مسابقات جام والیبال از طرف واحد تربیت بدنی مسجد، مهدیه و مجموعه فرهنگی اباصالح المهدی شهر حسن آباد در سالن ورزشی پوریای ولی در حال برگزاری است.

جواد منصوری دبیر برگزاری جام والیبال  در گفتگویی با خبرنگار اصفهان شرق هدف از برگزاری این مسابقات راچنین بیان کرد:

هدف از برگزاری مسابقات بردوباخت نیست ،بلکه هدف اصلی ایجاد روحیه نشاط وشادابی وهمچنین فراهم آوردن زمینه آشنایی وبرقراری ارتباط صمیمانه بین تیمها و استفاده از تجربیات یکدیگر و آماده سازی جهت شرکت در مسابقات استانی و شهرستانی و بهره بردن از اوقات فراغت و شکوفا کردن تواناییهای جوانان در رشته والیبال  دانست. .

وی لازمه سالم زیستن وبرخورداری از سلامت روح وجسم را ورزش دانست وگفت برای تحقق این امر بایستی ورزش در فعالیتهای روزانه جایگاه ویژه ای داشته باشد. .

منصوری در پایان افزود:

مسابقات بین دو گروه 4 تیمه برگزار خواهد شد و طبق جدول زمانبندی شده مسابقات در روزهای جمعه و پنجشنبه هر هفته برگزار می شود

گروه اول شامل تیمهای :

ملامین سازه آپادانا، شهید اسماعیلی اشکهران، شاهد مالواجرد و شهدای کمال آباد

گروه دوم شامل تیمهای :

ستاره کویر خارا، حاج همت، منتخب فرهنگیان وشهدای دستجرد

شایان ذکر است این مسابقات از امروز آغاز شد و تیمهای ملامین سازه آپادانا اسپانسل تیم شهید صادقی با تیم شهید اسماعیلی اشکهران با هم به رقابت پرداختند کهدر پایان با نتیجه 3 بر 0 تیم شهید اسماعیلی به پیروزی دست یافت.

پایگاه خبری و معرفی مکانهای تاریخی جرقویه علیا...
ما را در سایت پایگاه خبری و معرفی مکانهای تاریخی جرقویه علیا دنبال می کنید

برچسب : حسن آباد, جرقویه , علیا ,شهرداری, بخشداری, تربیت بدنی, ورزش دوستان حسن آباد جرقویه علیا, نویسنده : احمد صادقی kavirnews بازدید : 632 تاريخ : شنبه 31 مرداد 1394 ساعت: 16:47

به گزارش خبرنگار اصفهان شرق در جرقویه علیا:

در مراسمی با حضور فرماندار اصفهان، شهردار شهر حسن آباد، دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستاها ، اعضای شورای اسلامی شهر حسن آباد، مسئولین منطقه و اهالی حسن آباد از خدمات بخشدار سابق آقای بیژن کاظمی تجلیل شد و آقای حسین بهزادفر به عنوان بخشدار منطقه جرقویه علیا معرفی شد.

وی متولد شهرستان شهرضا، دارای 16 سال سابقه کاری در اداره کار شهرضا، فرمانداری شهرضا و اصفهان، فرزند شهید و دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد برنامه ریزی و علوم اجتماعی می باشد.

از خداوند متعال پیروزی و موفقیت را برای جنابعالی ارزومندیم .

پایگاه خبری و معرفی مکانهای تاریخی جرقویه علیا...
ما را در سایت پایگاه خبری و معرفی مکانهای تاریخی جرقویه علیا دنبال می کنید

برچسب : حسن آباد, جرقویه , علیا ,شهرداری, بخشداری, , نویسنده : احمد صادقی kavirnews بازدید : 1326 تاريخ : شنبه 31 مرداد 1394 ساعت: 2:31

حسن‌آباد جرقویه علیا یکی از شهرهای استان اصفهان و شهرستان اصفهان در مرکز ایران است.

این شهر با جمعیت ۴۲۶۷ نفر و ۱۳۷۷ خانوار (برآورد ۱۳۹۰) در بخش جرقویه علیا و شهرستان اصفهان قرار دارد. فاصله این شهر از مرکز استان و شهر اصفهان ۱۱۵ کیلومتر است.این شهر تنها نقطهٔ شهری منطقه جرقویه علیا می‌باشد. مردم این شهر و منطقه جرقویه علیا به زبان ولایتی یا همان حسن‌آبادی صحبت می‌کنند.جرقویه علیا و جرقویه سفلی در سالهای نه چندان دور یک منطقه بودند که با نام جرقویه شناخته می شدند. و در تقسیمات کشوری به لحاظ وسعت زیاد این منطقه تقسیم گردید. عمده مراودات مردم در این منطقه و شهر از لحاظ اداری و اجتماعی و سیاسی و اقتصادی با توجه به مشترکات فراوان و قرار گرفتن در مسیر اصفهان با جرقویه سفلی و شهرهای نیک آباد و محمدآباد می باشد.

 
نقشه جغرافیایی حسن‌آباد جرقویه علیا

زبان محلی این شهر همان زبان قدیمی ایران معروف به پهلوی ساسانی یا فارسی دری است که کل منطقه با اندک تفاوتی با این زبان صحبت می‌کنند.

شهر حسن‌آباد در جنوب شرق استان اصفهان در فاصله ۱۱۵ کیلومتری مرکز استان و شهرستان اصفهان مرکز بخش جرقویه علیا و تنها نقطه شهری این منطقه می‌باشد این شهر با وسعت ۳۲۰ هکتار در ۵۲ درجه و ۳۷ دقیقه و ۲۸ ثانیه طول جغرافیایی و ۳۲ درجه و ۲۲ دقیقه و ۲ ثانیه عرض جغرافیایی در ارتفاع ۱۵۵۲ متری از سطح دریا بر روی دشتی نسبتا مسطح بدون برجستگی خاصی واقع گردیده است این شهر از نظر آب و هوایی جزء مناطق مرکزی و شرقی ایران و دارای آب و هوای گرم و خشک با متوسط بارندگی ۱۱۰ تا ۱۴۰ میلیمتر در سال می‌باشد. تابستانهای نسبتا گرم و سوزان همراه با زمستان سرد و خشک خاصیت اصلی آب و هوای این منطقه می‌باشد قرار گرفتن در مجاورت تالاب گاو خونی آب و هوای این شهر را به شدت تحت تاثیر قرار داده است و شدت گرما و تبخیر مانع ایجاد بارندگی مناسب در این نقطه می‌باشد بلند ترین ارتفاع محل کوه چاه خزانه با ارتفاع ۱۸۶۰ متر در جنوب غربی حسن‌آباد و در مقابل تپه‌های ماسه‌ای در قسمت شرق حسن‌آباد با ارتفاع ۳۰ تا ۴۰ متری منظره‌ای بی نظیر را خلق کرده است.

پایگاه خبری و معرفی مکانهای تاریخی جرقویه علیا...
ما را در سایت پایگاه خبری و معرفی مکانهای تاریخی جرقویه علیا دنبال می کنید

برچسب : ورزش دوستان حسن آباد,اخبار ورزشی حسن آباد, اصفهان شرق,رمضان, فوتسال جرقویه علیا, نویسنده : احمد صادقی kavirnews بازدید : 2541 تاريخ : جمعه 30 مرداد 1394 ساعت: 11:57

بخش جَرقویه علیا یکی از بخش‌های تابعه شهرستان اصفهان در استان استان اصفهان ایران است
نام جرقویه عربی‌شده گَرکویه فارسی است. گَر در فارسی به معنی کوه است و گرکویه به معنی محل کوهستانی. در آن ناحیه چنین معنی ای درست نمی باشد به طوری که "گر" به معنای ستایش می‌باشد و "کوی" به معنای محل و سرای می‌باشد که سرای ستایش به درستی منطبق بر آتشکده ی خاموش آن مکان می‌باشد وگرنه در دل کویر آن جا نه کوهی وجود دارد نه کوهستانی.
گویش مردم جرقویه، گویشی است از شاخه زبان‌های ایران مرکزی.زبان‌های ایران مرکزی خود شاخه‌ای از زبان‌های ایرانی شمال باختری هستند. زبان‌هایی مانند تاتی و گیلکی نیز به شاخه ایرانی شمالی باختری تعلق دارند.

موقعیت جغرافیایی
این بخش درجنوب شرقی استان اصفهان واقع شده و از شمال محدود به شهرستان بخش بن رود و رودشتین (ورزنه) ازجنوب به شهرستان شهرضاواستان فارس ازشرق به استان یزد و ازغرب به حرقویه سفلی محدود شده‌است.


شهرها: حسن آباد
روستاها: یازده روستا به نامهای – دستجرد- کمال آباد- خارا - اله آباد (یخچال) – مالواجـرد- رامشه – مبارکه – احمد آباد- فیض آباد- اسفنداران – حارث آباد
جمعیت بخش – 14100نفر براساس آمار سال 1385جمعیت شهری – 4342 نفر جمعیت روستائی – 9758 نفر وسعت بخش –7191کیلومتر مربع فاصله مرکز بخش تا مرکز شهرستان –110کیلومتر فاصله آخرین روستا تا مرکز شهرستان –185 کیلومتر همسایگان بخش – بخشهای بن رود – جرقویه سفلی وشهرستانهای یزد – شهرضا - آباده

 

جمعیت
بنابر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت بخش جرقویه علیا شهرستان اصفهان در سال 1385برابر با 14110 نفر بوده‌است -جمعیت  کنونی  بر اساس آمار سال87 حسن آباد6253 نفر شایان ذکر است جمعیت منطقه رشد  داشته  وبه دلیل پیشرفت در امر آسایش  مردم  از طرف دولت از جمله گاز وآب وتاسیس  شهرک های صنعتی روستا های که  جوانان آن ترک خانه های خودشان کرده بودند به روستاها یشان برگشتند

 

آب و هوا
این بخش دارای آب وهوای نیمه خشک بوده و دردشت اصفهان واقع شده‌است.

 

کشاورزی
منطقه جرقویه علیا دارای کشاورزی محدود که منابع آن معمولاً سفره‌های زیرزمینی قنات چاه و چشمه‌است.

 

زبان
گویش این منطقه اغلب محلی معروف به ولایتی است ودر روستاهای رامشه و مالواجرد فارسی نیز صحبت می‌کنند.

ادامه مطالب در روزهای آتی

پایگاه خبری و معرفی مکانهای تاریخی جرقویه علیا...
ما را در سایت پایگاه خبری و معرفی مکانهای تاریخی جرقویه علیا دنبال می کنید

برچسب : ورزش دوستان حسن آباد,اخبار ورزشی حسن آباد, اصفهان شرق,رمضان, فوتسال جرقویه علیا, پیاده روی, نویسنده : احمد صادقی kavirnews بازدید : 770 تاريخ : پنجشنبه 29 مرداد 1394 ساعت: 17:44